Toyota pracuje nad bardziej wydajnym napędem wodorowym

Flickr / @ EU2016 NL / CC BY 2.0

Toyota Mirai

Toyota Mirai to pierwszy seryjnie produkowane auto napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Samochód pokazuje, że przyszłość motoryzacji leży w tego rodzaju napędach. Dlatego inżynierowie koncernu badają nowe metody pozwalające konstruować znacznie wydajniejsze i bardziej trwałe ogniwa paliwowe.

Toyota wspólnie z firmą Japan Fine Ceramics Center opracowała technologię, która pozwola obserwować zachowanie cząsteczek platyny podczas reakcji chemicznych zachodzących w ogniwach paliwowych. Ten cenny kruszec jest kluczowym katalizatorem reakcji utleniania wodoru, która wytwarza energię. Procesowi wytwarzania prądu towarzyszy stopniowe grubienie nanodrobinek platyny, co zmniejsza wydajność ogniwa.

Dotychczas stosowana metoda obserwacji nanodrobinek platyny polega na porównywaniu tych samych drobinek platyny przed i po reakcji. Pozwoliło to odkryć, że po reakcji drobinki stają się większe i spada ich reaktywność. Niestety nie pozwalało to wyjaśnić przyczyn tego zjawiska. Inżynierom Toyoty udało się opracować nową, dokładniejszą metodę, co pozwoli zrozumieć co je powoduje. Nowy sposób pozwoli wyznaczyć kierunki badań nad zwiększaniem wydajności i trwałości platynowych katalizatorów i ogniw paliwowych.

Dodaj komentarz