Premier czyli pierwszy polski samochód na wodór

Premier

Premier

Premier to samochód opracowany w całości w Polsce, przez polskich inżynierów i przy współpracy z polskimi firmami.  To pierwszy zbudowany w Polsce elektryczny samochód z wodorowym magazynem energii.

Auto zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Krakowie. Prototyp sportowego samochodu stworzony został przez Riot Technologies oraz Wojskową Akademię Techniczną.

Jako baza jezdna zastosowana została konstrukcja ramowa, która wraz z karoserią powstałą w całości z włókien węglowych. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 270 KM.

Premier ma niezależny napęd na cztery koła.  Przy każdym kole znajduje się silnik elektryczny sterowany przez system opracowany w RIOT Technologies. Moc elektryczna przekazywana jest za pomocą dwóch pakietów lekkich baterii umieszczonych z przodu i z tyłu samochodu, a także za pomocą ogniwa paliwowego zamieniającego wodór na prąd elektryczny. Wodór magazynowany jest z kolei w zbiorniku opartym na wodorkach metali, przez co możliwe jest pomieszczenie większych ilości gazu niż w standardowych zbiornikach.

premierePoprzez zastosowanie opracowanego w Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązania, będącego przedmiotem ochrony patentowej, zbiornik ten charakteryzuje się niezwykle wysoką zdolnością do wymiany ciepła, co powoduje że można go bardzo szybko zatankować. Zgromadzony w zbiorniku wodór zamieniany jest z wysoką efektywnością na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym, które wraz z bateriami zasila silniki auta.

premiere2Komputer pokładowy Premier pozwala na zdalne sterowanie samochodem przez aplikację w telefonie komórkowym (jazda przód, tył oraz skręcanie prawo-lewo). Zbudowany jest tak, że ma szerokie możliwości konfiguracji, w tym posiada interfejs do podłączenia go z autonomicznymi systemami sterowania (wspomagającymi jazdę samochodem bez udziału kierowcy) stosowanymi powszechnie w robotach mobilnych. Systemy te pozwalają prowadzić samochód, omijając przeszkody znajdujące się na drodze, a używane algorytmy sterujące są cały czas testowane.

Aktualnie samochód przechodzi płynnie do kolejnej fazy projektu, jaką są zaawansowane testy. Cały czas przy samochodzie wykonywane są prace badawcze, modyfikacje i ulepszenia oraz badane jest zachowanie auta podczas jazdy.

zobacz więcej na: www.agh.edu.pl/blog-naukowy

Dodaj komentarz