Plan budowy polskiego samochodu elektrycznego nabiera rozpędu

Projekt narodowego samochodu elektrycznego - wlaczoszczedzanie.pl - Flickr / @ Kārlis Dambrāns / CC BY 2.0Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea i Tauron Polska Energia powołały 20 października 2016 r. spółkę ElectroMobility Poland, która ma zrealizować projekt polskiego samochodu elektrycznego. W listopadzie 2016 r. zostanie ogłoszony konkurs na jego karoserię. Masowo produkowany polski samochód z napędem elektrycznym miałby kosztować maksymalnie 70 tys. zł i przynajmniej 60% jego komponentów powinno pochodzić od polskich producentów. PKN Orlen zamierza wspomóc projekt, budując na stacjach paliw punkty szybkiego ładowania aut elektrycznych.

Plan rozwoju ekomotoryzacji zakłada, iż w 2020 r. powinno być w Polsce zarejestrowanych przynajmniej 75 tys. aut z napędem elektrycznym, a 5 lat później nawet 1 mln. Polski rząd na zachętę dla nabywców aut z napędem elektrycznym i hybrydowym miałby wprowadzić ulgi podatkowe oraz zerowa stawkę podatku VAT. Jednocześnie mają być wprowadzone wyższe opłaty od starszych samochodów z silnikami spalinowymi, które emitują duże ilości szkodliwych spalin do atmosfery.

Ministerstwo Energii opracowało kilka miesięcy temu pakiet legislacyjny, który składa się na Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Plan zakłada promocję pojazdów elektrycznych w administracji, a także odpowiednie mechanizmy wsparcia, jak usunięcie akcyzy, odliczenie 100%t VAT, lub usunięcie części obowiązków administracyjnych dla samochodów na energię elektryczną.

Uzupełnieniem dla elektromobilności ma być napęd gazowy. Zgodnie z planami rządu do 2025 roku po polskich ulicach ma jeździć 3 tysiące samochodów na LNG i funkcjonować ma 14 stacji tankowania tego paliwa. Dzięki realizacji planów rządu polski transport będzie w coraz większym stopniu używał energii elektrycznej i gazu, a w coraz mniejszym ropy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *