Nowe rewolucyjne pomysły na oszczędzanie paliwa przez samolotu pasażerskie

Inżynierowie agencji kosmicznej NASA oraz Boeinga zakończyli niedawno serię lotów testowych związanych z projektem ecoDemonstrator, którego celem było zbadanie skuteczności nowych, eksperymentalnych metod oszczędzania paliwa

Od marca 2015  we współpracy z NASA i TUI i właściciela samolotu, firmy leasingowej Stifel przetestowano ponad 15 nowych technologii.

Jednym zstatecznik pomysłów, który zostały przetestowany, było Active Flow Control Enhanced Vertical Tail Flight Experiment. Pomysł polegający na wyposażeniu statecznika pionowego w 31 niewielkich silników, w taki sposób jak na poniższym rysunku.

Wspomniane silniki mają za zadanie manipulowanie przepływem powietrza, stabilizując samolot podczas startów i lądowań. Dzięki temu będzie można aż o 17 procent ograniczyć rozmiar statecznika, a mniejszy statecznik, to mniejsza masa maszyny i tym samym niższe zużycie paliwa.

Testom poddano również pięć różnych hydrofobowych powłok samolotu, które miały go zabezpieczać przed przyklejaniem się owadów do poszycia. Przy prędkościach osiąganych przez maszyny pasażerskie, nawet niewielkie owady mogą zaburzać przepływ powietrza wokół skrzydeł, zwiększając tym samym jego opór. Jeśli nic go nie zaburza, maszyna może zaoszczędzić kolejne 6 procent paliwa.

Inżynierowie pracujący nad projektem sprawdzili  również sposoby akumulacji energii cieplnej i energii słonecznej przez okna samolotu.

więcej na:
Boeing.com
NASA.gov

Dodaj komentarz