Nie tylko Volkswagen wykorzystywał różne sztuczki żeby omijać normy emisji spalin

Nie tylko Volkswagen wykorzystywał różne sztuczki żeby omijać normy emisji spalin

Jak donosi brytyjska gazeta „The Sunday Times” analiza 120 różnych modeli napędzanych silnikami Diesla ujawniła wiele różnych sposobów, dzięki którym producenci pomagali samochodom przejść oficjalne testy kontrolujące emisję spalin. Chodzi o cykle testowe stosowane w Europie, które są dokładnie opisane i znane branży motoryzacyjnej. Wyniki testów pokazują, że w wielu autach realna emisja spalin jest wyższa, niż to przewidują europejskie normy. Według normy Euro 6 samochody powinny wytwarzać nie więcej niż 0,08 grama tlenków azotu na kilometr, z ostatnio przeprowadzonych testów 120 samochodów wynika zaś, że w rzeczywistości jest to średnio 0,4 g tlenków azotu na kilometr, czyli aż 5 razy więcej, niż przewiduje norma.

Zdaniem ekspertów, którzy zapoznali się z raportem, nie tylko Volkswagen wykorzystywał różne sztuczki, by omijać normy emisji spalin. Każdy z producentów zastrzega przy tym, że działania te są zgodne z prawem, z czym jednak wielu ekspertów się nie zgadza.

Jednym z przykładów nadużyć jest wbudowanie w oprogramowanie komputera sterującego silnikiem procedur, które wyłączają systemy kontrolujące emisję spalin po określonym czasie. W niektórych modelach wyłączenie to następowało po 22 minutach jazdy, tymczasem oficjalne, europejskie testy laboratoryjne trwają mniej niż 20 minut.

W innych samochodach, systemy kontroli emisji spalin działały tylko przy temperaturze powietrza powyżej 17 stopni Celsjusza. To rozwiązanie faktycznie zmniejsza emisję spalin, lecz jedynie przy odpowiednio wysokich temperaturach otoczenia, jakie zawsze występują w laboratorium.

Kolejny patent polegał na niewłączaniu systemów oczyszczania spalin, gdy silnik był już zagrzany podczas jego uruchamiania. Testy laboratoryjne zawsze rozpoczynają się, gdy silnik jest zimny.

Wszyscy producenci zgodnie twierdzą, że zmiany te wprowadzone są tylko i wyłącznie po to, by zabezpieczać silniki przed uszkodzeniem. Prawo Unii Europejskiej zezwala na takie działanie właśnie ze wspomnianego powodu. Wkrótce wyniki wspomnianych testów zostaną oficjalnie opublikowane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *