HERMES czyli hybrydowa technologia stworzona przez polskich studentów

2016_03_09-hermes-8To rozwiązanie, które może służyć osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Przez dwa lata HERMESA tworzyli studenci inżynierii biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.

Pod nazwą HERMES kryje się skrót: Hybrydowy Elektryczno-Ręczno-Mechaniczny Eksperyment Studencki.To swoisty sposób na podkreślenie ponad 20-letniej działalności koła Orthos.

Chcieliśmy to uczcić jakimś projektem, który będzie służył ludziom – mówił dziś podczas prezentacji HERMESA Jarosław Sidun. I dodawał, że znajome osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach inwalidzkich mówiły o potrzebie czegoś, co pomogłoby im w przemieszczaniu się. Przykładem takiego sprzętu są przystawki napędowe do wózków osób niepełnosprawnych. Zdecydowaliśmy, że zbudujemy taką przystawkę z napędem ręcznym, doszliśmy do wniosku, że dobrze byłoby ją uzupełnić o napęd elektryczny – wspominał opiekun koła. Powstała hybryda z dość zaawansowaną technologią. Jest to przystawka z silnikiem hybrydowym, z częściowym odzyskiem energii. Silnik jest ładowany np. podczas zjazdów czy hamowania.

Po wykonaniu dość dokładnego modelu 3D przystąpiliśmy do zamawiania części i montażu oraz – w przypadku niestandardowych części – dorabiania ich tu – w warsztacie na Wydziale Mechanicznym – mówił Krzysztof Danowski. Dość trudnym elementem było połączenie dwóch napędów: ręcznego i mechanicznego, ze względu na przeprowadzenie łańcucha w sposób, który nie będzie ingerował podczas jazdy i skręcania. Rozwiązaniem jest prowadnica łańcucha, która odsuwa łańcuch na bezpieczną odległość, co pomaga przy skrętach i daje konstrukcji dużo większą zwrotność.

Koszt powstania tego prototypu to około 3 tysięcy, jak przewidują studenci cena rynkowa to ok. 5 tysięcy złotych.

W projekcie wykorzystano programowalny silnik elektryczny z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania. Jego moc, przyśpieszenie i siłę hamowania użytkownik może regulować za pomocą oprogramowania sterującego (poprzez złącze USB). Dodatkowo, pojazd może być napędzany poprzez mechanizm korbowy, a regulacja obciążenia odbywa się poprzez przerzutkę. Oba rodzaje napędu mogą być stosowane zamiennie lub równolegle. Bezpieczeństwo zapewniają dwa hamulce: elektryczny wbudowany w silnik oraz hydrauliczny, tarczowy. Zasięg Hermesa – 40 km na jednym ładowaniu.

Dodaj komentarz