GDDKiA szykuje ograniczenia w projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt

GDDKiA szykuje ograniczenia w projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt - wlaczoszczedzanie.pl - Flickr / @ jo.sau / CC BY 2.0Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) szykuje optymalizację rządowego programu drogowego do 2023 roku. Do jego realizacji w całości brakuje ok. 50 mld zł, a jedno z rozwiązań to ograniczenie w projektowaniu przejść dla zwierząt. Rzecznik GDDKiA twierdzi że rezygnacja z niektórych obiektów nie powinna mieć znacząco negatywnego wpływu na populacje zwierząt.

Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot uważa że szukanie oszczędności w budowie obiektów dla zwierząt jest kuriozalne, skoro budujemy za unijne pieniądze, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Ekolodzy podkreślają, że Polska ma dużą liczbę dziko żyjących gatunków, a rzadsze budowanie przejść może doprowadzić do przerwania ciągłości szlaków migracyjnych zwierząt. Konieczność budowy w Polsce większej liczby przejść nad drogami w przeliczeniu na kilometr wynika również z tego, że nie zdewastowaliśmy przyrody tak, jak stało się to na Zachodzie.

Przejścia dla zwierząt budujemy też dla bezpieczeństwa użytkowników dróg. Kiedy GDDKiA zmniejszyła zakres prac przy obiektach dla zwierząt na autostradzie A2 w rejonie Mińska Mazowieckiego, a inwestor nie wybudował odpowiedniej liczby przejść i postawił za niskie ogrodzenie, doszło do wypadków z udziałem zwierząt, w których zginęli ludzie.

Przejść dla zwierząt przez drogi w Polsce jest dziś ponad 4 tysiące. Najdroższe są górne samodzielne przejścia dla zwierząt średnio po 10 mln zł, dolne pod drogą to wydatek ok. 5 mln zł, a najtańsze to wydrążone w nasypach przepusty, na które trzeba wydać 200–300 tysięcy zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *