Ekomotoryzacja – nowa przełomowa Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota Prius 4 generacji

Już w styczniu zadebiutuje w japońskich salonach czwarta generacja Priusa. Toyota Prius to jeden z najbardziej przełomowych samochodów w historii motoryzacji. Pierwsza masowa hybryda na świecie do dziś utrzymuje niezagrożoną przez nikogo pozycję najpopularniejszego auta z alternatywnym napędem. Każda kolejna generacja flagowej hybrydy Toyoty wprowadza na rynek najnowocześniejsze technologie japońskiego producenta.

Toyota New global Architecture (TNGA) to nowa filozofia produkcji, która wprowadza radykalne zmiany do Systemu Produkcji Toyoty, obejmując proces projektowania i wytwarzania samochodów, nową konstrukcję fabryk oraz wiele na nowo opracowanych części, w tym modułowych platform i napędów. Toyota planuje wprowadzić na rynek 5 platform różnych wielkości, na których zbuduje następne generacje wszystkich swoich modeli.

Pierwsza platforma TNGA debiutuje w najnowszym Priusie. Jej wykorzystanie pozwoliło zwiększyć sztywność nadwozia i obniżyć środek masy pojazdu. Poprawiło to stabilność samochodu w zakrętach, wpływając korzystnie na komfort podróżowania i precyzję prowadzenia, a w efekcie również na bezpieczeństwo jazdy.

Nowa platforma pozwoliła zwiększyć sztywność nadwozia o 60% w stosunku do poprzedniego modelu. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu technologii zgrzewania laserowego do łączenia elementów. Pozwala ona zmniejszyć odległości między punktami zgrzewania, a tym samym uzyskać większą liczbę zgrzewów. Na wzrost sztywności nadwozia wpłynęło także wprowadzenie do jego ramy struktur pierścieniowych, zastosowanie klejenia oraz większe wykorzystanie tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali, której ilość wzrosła z 3% w poprzednim modelu do 19% w aktualnym. Efektem wzmocnienia nadwozia jest wzrost bezpieczeństwa zderzeniowego – nowy Prius spełnia najostrzejsze wymagania Toyota Global Outstanding Assessment.

Platforma TNGA pozwoliła obniżyć maskę silnika i linię okien, poprawiając zarówno widoczność z kabiny, jak i sylwetkę oraz aerodynamikę samochodu. O 59 mm niżej umiejscowione są także siedziska foteli. W połączeniu z bardziej optymalnie umiejscowionymi pedałami i kierownicą zapewniło to bardziej naturalną, pozwalającą uniknąć zmęczenia pozycję w fotelu. Elementy napędu hybrydowego są mniejsze i lżejsze, co pozwoliło je lepiej rozmieścić w samochodzie i obniżyć środek ciężkości.

Dla Priusa czwartej generacji opracowano zupełnie nowe, wielowahaczowe zawieszenie tylnych kół, poprawiające z jednej strony stabilność pojazdu i precyzję prowadzenia, a z drugiej komfort jazdy, dzięki lepszemu tłumieniu nierówności. Precyzyjniejsze prowadzenie Prius zawdzięcza także zastosowaniu nowego, sterowanego elektronicznie hydraulicznego systemu wspomagania hamulców, współdziałającego z systemem odzyskiwania energii z hamowania.

Więcej o modelu na stronach Toyota prius

Dodaj komentarz