Baterie litowo-tlenowe o niezwykłej wydajności

Tao Liu, Clare Grey, Gabriella Bocchetti/University of Cambridge

Tao Liu, Clare Grey, Gabriella Bocchetti/University of Cambridge

Opracowana na Uniwersytecie Cambridge nowa bateria litowo-tlenowa z powodzeniem mogłaby kiedyś zastąpić akumulatory litowo-jonowe. Dzięki tej technologii, czas pracy  urządzeń wydłużyłby się radykalnie.

Baterie litowo- tlenowe mogą oferować nawet 10 x większą pojemność. W ten sposób samochody elektryczne mogłyby przejechać niemal 700 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowoczesne ogniwa będą również 5x lżejsze i tańsze od swoich konwencjonalnych odpowiedników.

Z nowej technologii skorzystać mogłyby również inne urządzania takie jak smartfony czy laptopy, które pracowałyby nieporównywalnie dłużej bez konieczności ładowania.

Dotychczasowe baterie litowo-tlenowe miały poważne wady – problemy dotyczyły np. cyklu ładowania a akumulatory bywały niestabilne i nie nadawały się do masowej produkcji. Laboratoryjny model baterii, który powstał na Uniwersytecie Cambridge, jest o krok bliżej do ideału, ale naukowcy wciąż muszą rozwiązać pewne kwestie. Jeden problem dotyczy anody wykonanej z litu metalicznego, która czasami tworzy dendryty co obniża wydajność baterii. Szacuje się, że akumulatory litowo-tlenowe pojawią się najwcześniej za 10 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *